A venit canicula – ai pregatit instalatia de aer conditionat din autoturismul tau?

In timpul verii, cand gradele cresc exponential si considerabil, sistemul de aer conditionat din masint devine cel mai bun prieten al soferului. Orice drum poate deveni cel mai groaznic sau cel mai placut, in functie de temperaturile din interiorul autoturismului. De aceea trebuie sa functioneze corect. Este prioritatea – numarul 1 – in acest anotimp. 

Aproape toate sistemele moderne de aer conditionat functioneaza folosind un compresor care pune presiune si ajuta la circularea refrigerantului si a uleiului, pentru a se produce aer rece. 

AC-ul este compus din doua parti prin care se misca agentul refrigerant, transformandu-se din gaz in lichid, folosindu-se de presiune. Acest ciclu mentine interiorul automobilului racoros. 

Pentru a mentine presiunea necesara, acest sistem trebuie sigilat mereu, iar daca prezinta vreo scurgere intr-una dintre parti, nu neaparat devine imediat defectuos. Doar ca functionarea sa va fi din ce in ce mai rea si va afecta direct calitatea calatoriei tale. 

In ciuda faptului ca problema mentionata anterior este cea mai frecventa, sunt si alte probleme care ar putea cauza defectarea sistemului tau de aer conditionat.

Sistemul are o scurgere de refrigerant

Aceasta problema poate sa apara in orice moment, asadar este uneori dificil de identificat – in mod exact – locatia scurgerii. Potrivit expertilor, conexiunile prin furtunuri sunt cele mai vulnerabile la o scurgere. 

Uneori este posibil sa se vada o substanta uleioasa care se acumuleaza in jurul acestor conexiuni. Aceasta este probabil si sursa scurgerii. Pentru a o solutiona, tu sau un tehnician, puteti sa o inchideti cu un material sigilant special, pentru unitatile de climatizare, pe care il puteti gasi in majoritatea magazinelor de piese auto. 

Condensatorul este blocat

Aceasta piesa re-racoreste agentul refrigerant. Pentru a-si desfasura activitatea,  condensatorul foloseste aerul care intra prin partea din fata a masinii, atunci cand conduci. Daca piesa este blocata din cauza unor reziduri de pe drum, nu va putea sa racoreasca sistemul  si de aceea vei continua drumul cu un sistem supraincalzit, iar in loc sa produca aer rece – va produce aer cald. 

In majoritatea autovehiculelor, condensatorul se gaseste in partea din fata a masinii. Asa ca, va fi usor de vazut si vei putea observa daca este ceva care il blocheaza. Acest lucru poate fi indepartat cu usurinta de pe “gratarul” masinii si problema ar trebui sa fie rezolvata.

Condensatorul este spart

Daca nu exista nimic care sa blocheze condensatorul, este posibil ca acesta sa fie spart complet. 

Daca observi perforatii vizibile in condensator, de obicei singura optiune pentru a remedia problema este inlocuirea piesei. 

Sistemul electric

Sunt printre cele mai dificile probleme de diagnosticat. In primul rand, trebuie verificate toate cablurile pentru a vedea daca exista vreunul care este rupt sau deteriorat. 

In caz ca exista iregularitati, pot fi rezolvate cu o banda autoizolanta sau pot fi inlocuite cu unele noi. 

Daca nu este nicio problema vizibila, cel mai recomandat este sa mergi la un tehnician expert sa inspecteze sistemul si sa te ajute. 

Ventilatoare defectuoase 

Daca ventilatorul nu functioneaza corect, este posibil sa nu primeasca condensatorul o racire corespunzatoare. In timp, acest lucru poate determina ca masina sa emita doar aer cald. Recomandarea generala este sa te uiti la el, sa vezi daca e in stare buna. 

Crapaturile ventilatorului pot fi cauzate de resturile de pe drum, iar inlocuirea de catre un expert este singura modalitate adevarata de a rezolva aceasta problema. 

Compresor

Compresorul mentine in permanenta aerul conditionat. Fara el, agentul frigorific nu poate circula prin sistem si nu vei primi niciodata aer rece. Cel mai frecvent motiv pentru care un compresor merge rau este din cauza perioadelor lungi de timp fara utilizare. Lipsa de folosire tinde sa “surprinda” sistemul atunci cand este utilizat din nou, cum ar fi in primavara sau vara, dupa ce sta in stare latenta toata iarna.

Iti recomandam sa folosesti sistemul de aer conditionat, pe treapta superioara, timp de cel putin 15 minute aproximativ – o data la trei saptamani, indiferent de temperatura exterioara. 

Acest lucru va ajuta la mentinerea compresorului si la prelungirea duratei de viata generale a sistemului tau de aer conditionat. 

Totodata, este recomandat ca atunci cand pornesti aerul conditionat sa lasi cateva minute si geamurile deschise. 

Leave a Reply