E greu să vorbim despre orașe ale viitorului fără să luăm în considerare problemele orașelor prezentului. În orașele mari nu poți găsi o străduță care să nu aibă trotuarele asfixiate de mașini parcate, claie peste grămadă, îngreunând atât traficul pietonal cât și pe cel auto.

Între timp, la doar câteva sute de metri, clădiri de birouri, noi cartiere rezidențiale sau chiar hipermarketuri stau cu parcările goale - piatră seacă construită cu bani grei care aduce prea puțină plusvaloare proprietarilor.

yeParking, o soluție născută în Cluj, sub coordonarea lui Mihai Lodoaba și a altor 3 cofondatori îi ajută pe proprietarii de parcări să-și monetizeze bucățile de asfalt și să facă, în același timp, un bine comunității și orașelor.

”yeParking este singura soluție de parkSharing din România, fondată în 2019 de 4 membri ai echipei Digital Republic din Cluj-Napoca - companie specializată pe dezvoltarea de soft orientat client”, povestește Mihai, cofondatorul yeParking.

Practic tu, ca proprietar de loc sau locuri de parcare, te poți înscrie în platforma yeParking pentru a le permite șoferilor să-ți folosească tarlaua într-un anumit interval orar, interval în care tu știi sigur că aceasta ar sta, de altfel, nefolosită. Bineînțeles, șoferii plătesc pentru timpul petrecut pe locul tău și tu ai satisfacția unui venit pasiv și a unui bine făcut comunității.

Soluția s-a născut, ca multe alte soluții de succes de altfel, dintr-o nevoie personală a cofondatorilor și a evoluat într-un ”ecosistem ce reunește peste 12.000 de șoferi și proprietari de parcări din întreaga țară”, explică el.

”yeParking a evoluat în 2020 cu scopul de a oferi cât mai multe opțiuni de parcare șoferilor”, completează acesta.

Platforma se mândrește cu 3 premiere naționale deja, toate din ultimul an. Astfel, e ”singura soluție de parksharing din țară; activarea primei parcare de aeroport accesibilă prin aplicație, din România; activarea primului centru business din România care aderă la conceptul de parksharing”, explică Lodoaba.

Comunitatea s-a triplat în ciuda ”startului ratat”

Pandemia le-a dat planurile peste cap celor de la yeParking, dar lucrurile și-au revenit oarecum la ”normal” spre finalul anului trecut.

”2020 a început în forță pentru noi, dar odată cu cele 3 luni de pauză în mobilitate lucrurile au devenit mai dificile. Totuși, din septembrie 2020, din punct de vedere al mobilității și presiunii de parcare lucrurile au revenit la «normal", fapt dovedit și de studiile recente desfășurate în 4 dintre orașele mari ale României”, detaliază Mihai.

Totuși, în ciuda "startului ratat", ”comunitatea yeParking s-a triplat în ultimul an, câștigând lunar noi beneficiari de parksharing și opțiuni pentru ei”.

Am vrut să aflu de la Mihai ce consideră el că ar fi cea mai importantă componentă pentru dezvoltarea armonioasă a orașelor pe viitor. Răspunsul a venit ca o gură de aer proaspăt și liniște într-un ocean de noxe și claxoane. În opinia cofondatorului yeParking, un viitor mai bun depinde de oameni și trebuie gândit pentru oameni. Pentru comunitate.

”Comunitatea. Pare cliseic, faptul că o tot repetăm atât - dar tot ceea ce există în jur este creat de către membrii comunității și ar trebui creat pentru comunitate. Digitalizarea trebuie să faciliteze și să încurajeze conexiunea și comunicarea între membri comunității - nu să o complice. Orașele care înțeleg că doar dialogând (nu monologând) pot să se dezvolte sustenabil vor simți cel mai repede aprecierea și dezvoltarea”, punctează cofondatorul.

Și, pentru că dezvoltarea unui oraș ține și de uneltele pe care le avem la dispoziție, Mihai Lodoaba a vorbit și despre sectoarele care ar avea de câștigat de pe urma tehnologiilor de ultimă generație. ”Toate zonele care rămân în urmă - sau care cad pradă propriei hiperdezvoltări - pot fi ameliorate și apoi îmbunătățite cu ajutorul tehnologiei. Important este ca tehnologia să fie folosită pentru a conecta comunitatea și nu doar pentru a bifa niște căsuțe într-un raport”, mai spune el.

Am vorbit cu cofondatorul yeParking și despre problema aglomerării orașelor, dar și despre posibile soluții ce ar putea fi implementate acum sau pe viitor. Mihai Lodoaba a atras atenția unui fenomen interesant declanșat de pandemie: ”migrația spre zonele periurbane sau chiar mai îndepărtate de marile orașe”.

Dar, completează el, ”ar fi eronat să credem că această migrație va rezolva singură problema aglomerărilor urbane. Orașele mari vor continuă să fie aglomerate din punct de vedere al traficului, chiar dacă de locuit se va locui în exterior. Activitățile de comerț și servicii se vor derula în continuare cu predilecție în zonele concentrate, urbane”.